Er is niks frustrerender dan de tijd weg zien tikken wetende dat een deadline nadert. Dit in combinatie met een gebrek aan inspiratie en een leeg vel zijn dé ingrediënten die een doemscenario schetsen dat onder de meeste creatievelingen bekend staat als een “writer’s block” of een “creative block’. Hoe ontstaat deze verschrikkelijke situatie? En hoe voorkom je het? Laten we maar meteen met de deur in huis vallen, het ontstaat door jezelf en jij bent ook de enige die het kan stoppen! Uiteraard ligt het toch net ietsje gecompliceerder.
Het zit tussen je oren!
Opzichzelfstaand is writer’s block of creative block een containerbegrip. We willen onszelf vaak te hard pushen, te origineel zijn of hebben geen inspiratie. Dit soort oorzaken zorgen ervoor dat we overweldigd raken en niet meer goed kunnen functioneren. Zonder dat we het doorhebben saboteren we onszelf. Zowel het probleem als de oplossing zitten tussen je oren, oftewel in je hoofd. Het is belangrijk om uit je hoofd te komen en weer in je rol te stappen. Gebruik je grijze massa op de juiste manier!
Er is altijd wel iets om te vertellen
De taak die je moet vervullen komt bijna altijd vanuit een vraagstuk. Ga terug naar het begin en richt je op de kern. Wie is je doelgroep? Wat is het verhaal dat je probeert te vertellen? Wat zijn eventuele kernwaarden? Je klant heeft een missie, een verhaal en een bepaalde boodschap om te vertellen aan de doelgroep. Door jezelf in de doelgroep te verplaatsen en op meta-niveau te denken wordt het makkelijker het grotere plaatje te zien. Op deze manier voorkom je dat je je blind staart op een klein stuk van het verhaal.